Nevidím co vidíš ty, ani nevím ,co víš ty.
/Peter Chelsom a Adrian Dunbar/

Říjen 2009

Orgánové hodiny

9. října 2009 v 12:52 | Regenerace v pentagramu, Energy |  Poraďme si navzájom - rady pre zdravie
Orgánové hodiny
V tzv. orgánových hodinách vyjádřili Číňané skutečnost, že člověk žije z hodiny na hodinu a stav jeho organismu se postupně mění. V našem organismu jsou zakódovány biologické rytmy, které se opakují každý den, měsíc, rok. Všechny pravidelně se opakující děje v těle řídí centrální biologické hodiny a kromě nich existuje i mnoho místních "budíku", které řídí činnost plic, srdce, ledvin, jater i ostatních
orgánů.
Sílu biorytmu lze nejlépe sledovat při pruběhu nemocí. Při každé chorobě dochází během dne ke kolísání příznaku.

Např. žlučníkové záchvaty jsou nejčastější v noci, srdeční záchvaty pak kolem poledne.

23.-l. hodina
Začíná pracovat žlučník. Ti, kdo mají s tímto organem potíže, se obvykle v tuto dobu budí nebo nemohou spát.

l.-3. hodina
Aktivují se játra. V této době nastavá útlum (nejnižší okysličení mozku), proto je třeba zvýšit pozornost např. při cestování. V tuto dobu se rovněž budí žlučníkaři, protože játra a žlučník jsou parove orgány. Nedoporučuje se pit alkohol, kouřit, požívat tuky, kávu.

3.-5. hodina
V činnosti jsou plíce, proto se v tuto dobu budí kuřáci, astmatici, nemocní na průdušky, s rýmou a se záněty cest dýchacích. V této době také člověk pociťuje největsi strach a uzkost. Každa maličkost nabývá obrovského významu.

5.-7. hodina
V nejvyšší činnosti je tlusté střevo. Doporučujeme navyknout si v tuto dobu na vyprazdňovaní, vyhýbat se stresu a spěchu. Probouzet se je třeba postupně, neboť nemocní lidé se právě v tuto dobu cítí velmi špatně. Je vhodné pít hodně čaje.

7.-9. hodina
Dostává se do činnosti žaludek. Velmi důležité je v tuto dobu konzumovat vitamíny. Tělo potřebuje být v teple, proto není vhodná studená sprcha nebo koupel.

9.-11. hodina
V činnosti je slinivka břišní a slezina, nedoporučuje se požívat alkohol! Vhodné je ovoce, med (je to jediná denní doba, kdy je tělo schopno strávit sladkosti). Vyhýbat bychom se měli přílišné fyzické činnosti, avšak můžeme podávat vysoké duševní výkony. Kolem 11. hodiny nastává dopolední výkonnostní vrchol.

11.-13. hodina
Doba aktivní činnosti srdce. Není dobré je zatěžovat velkým množstvím potravy. Nastává mírný útlum, pozor na úrazy! Vhodná je procházka nebo krátký spánek.

13.-15. hodina
V nejvyšší činnosti je tenké střevo. V této době se snižuje citlivost zubu (vhodná dobo na dentistický zákrok). Začíná se zvyšovat fyzická aktivita.

15-17. hodina
Nejvíce pracuje močový měchýř. Dobré je pít bylinkové čaje, sportovat. Trávicí systém je schopný přijmout vydatné jídlo, aktivita stoupá a dosahuje druhého výkonnostního stupně.

17.-19. hodina
V činnosti jsou ledviny. Velmi potřebné je vyloučit vše, co jim škodí - tuky, cukr, sůl, limonády, chemikálie, káva, alkohol, chlad, stresy.

19.-21. hodina
Do činnosti se dostavá obal srdce - krev. V teto době člověk velmi dobře vnímá. Je to čas vhodný pro poslech hudby a divadelnich her, ale take nejučinnějši pro působení antibiotik nebo pro aplikaci kremu na bolestivá místa.

21.-23. hodina
Doba činnosti "tří zářičů" tělo se připravuje na spánek, proto bychom neměli činit nic pro jeho aktivaci. Nekouříme a vynecháme jídlo.

Vitamíny II.

9. října 2009 v 12:48 | MUDr. Dimitris K A Č A R A S |  Poraďme si navzájom - rady pre zdravie

vitamin C

Vitamin C neboli kyselina askorbová je látka lehce ve vodě rozpustná. Je důležitou antioxidační látkou pro lidské tělo a je součástí řady dějů při výměně látkové v organismu . Má význam při syntéze kolagenu v pojivové tkáni, při přeměně některých aminokyselin v játrech, při syntéze steroidů v nadledvinkách, ve stimulaci dějů, které probíhají v mozku a při skladování železa v těle. Člověk si nedovede kyselinu askorbovou v těle vytvořit, je závislý na jejím příjmu potravou.
POUŽITÍ
K profylaxi s cílem udržet si správnou hladinu tohoto vitaminu v těle nebo při léčbě hypovitaminózy, tj. nedostatku tohoto vitaminu zejména u dětí, starších osob, kuřáků a alkoholiků. Při hypovitaminóze dochází k poškození krevních kapilár na místě buněčné výstelky, k poškození zubního lůžka, krvácení dásní, špatné hojivosti ran nebo se nedostatek vitaminu C projevuje únavností, slabostí, bolestmi v kostech, povadlou kůží. Kyselina askorbová se podává její při zvýšené spotřebě v těle, jako jsou např. virová onemocnění, stres, chlad a těžká práce. Vitaminu C se užívá také v období po nemoci, operaci a v těhotenství. Používá se také jako doplňkové léčivo při otravách některými dusíkatými barvivy.
NEPODÁVAT PŘI:
přecitlivělost na vitamin C, při výskytu ledvinných kamenů, při podávání sulfonamidů je nezbytné poradit se s lékařem!
NEŽÁDOUCÍ ÚČINKY
Příjem vysokých dávek vitaminu C nad 1- 2 g denně může vést k dráždění sliznice žaludku a jícnu, provázené někdy průjmy, bolestmi hlavy, slabostí, nespavosí, dále ke zvýšenému okyselení moče a ke tvorbě ledvinných oxalátových kaménků, k úbytku vitaminu B12 v těle a ke zvýšení hladiny cholesterolu. U alergiků se ojediněle může objevit kopřivka.
MOHOU SE UŽÍVAT I JINÉ LÉKY?
Současné podávání některých léčiv může zmenšit vstřebávání kyseliny askorbové ze zažívacího traktu. K nim patří hormonální antikoncepční přípravky, přípravky s obsahem kortikoidů a salicyláty. Vylučování vitaminu C do moče zvyšují barbituráty, tetracyklinová antibiotika a kyselina acetylosalicylová. Kyselina askorbová zlepšuje vstřebávání penicilinových antibiotik.
DÁVKOVÁNÍ
Profylakticky doporučená denní perorální dávka je okolo 50 mg (25-75 mg) denně pro dospělé a dětí nad 10 let. Dětem vevěku 3-10 let se doporučuje dávka poloviční. Potřeba vitaminu C se však značně zvyšuje při infekčních nemocech. Terapeutické dávky jsou vyšší v rozmezí 100-1000 mg denně. Dávku vitaminu C v průběhu těhotenství a období kojení konzultujte slékařem! Při podání vyšších dávek se vitamin C v těle nehromadí, jeho přebytek se vyloučí močí.
UPOZORNĚNÍ
Dlouhodobé užívání dávek vitaminu C nad 150 mg denně nemá smysl, neboť se nadbytek kyseliny askorbové vyloučí močí po dosažení maximální koncentrace v tělesných tkáních. Vitamin C ve vyšších dávkách může ovlivnit správnost výsledků některých laboratorních testů (např. stanovení glukózy v moči). Poraďte se s lékařem, jak dlouho před laboratorními tes
ty je nutno dávkování vitaminu C snížit nebo úplně vysadit!

Vitamíny

9. října 2009 v 12:48 | MUDr. Dimitris K A Č A R A S |  Poraďme si navzájom - rady pre zdravie
Vitamin A retinol
Vitamin B2 riboflavin
Vitamin D2 ergokalciferol
Vitamin B1 thiamin
Vitamin B5 pantothenová kyselina
Vitamin E tokoferol
Vitamin B11 listová kyselina
Vitamin B6 pyridoxin
Vitamin H biotin
Vitamin B12 kyanokobalamin
Vitamin C askorbová kyselina
Vitamin K fytomenadion
Vitamin P rufosid, rutin
Vitamin PP nikotinamid


Vitamíny a čo sa deje ak ich nemáme?

9. října 2009 v 12:46 | MUDr. Dimitris K A Č A R A S |  Poraďme si navzájom - rady pre zdravie

VAROVNÉ SIGNÁLY MOŽNÉHO NEDOSTATKU VITAMÍNŮ

Vitamín A
Zhoršené vidění v noci, průjem, střevní infekce, hrubá, suchá kůže, častá ječná zrna, četné skvrny na kůži.
Vitamín B1 (thiamin)
Ztráta chuti k jídlu, snížená duševní bystrost, špatná paměť, podrážděnost, nedostatek energie.
Vitamín B2 (riboflavin)
Koutky (u rtů), puchýře, červený jazyk, pocity řezavé bolesti pod víčky; šupinaní kůže okolo nosu, na čele a uších, citlivost na světlo.
Vitamín B5 kyselina pantothenová
Únava, poruchy spánku, horké nohy, nevolnost ( k nedostatku dochází zřídka, protože kyselina pantothenová je ve většině potravin ).
Vitamín B6 (pyridoxin)
Nízká hladina cukru v krvi, praskliny kůže okolo úst, škubání ve svalech, podrážděnost, zánět kůže v okolí očí, necitlivost a křeče v končetinách, pomalé učení, časté močení.
Kyselina listová (folacin) - B11
Červený jazyk, průjem, střevní potíže, nízká hladina hematokrytu.
Vitamín B12
Bolestivost ramen a nohou, mravenčení v končetinách, špatná paměť, koktání, pocity bolesti v ústech, potíže s chůzí, pomalé reflexy.
Biotin - vit. H
Únava, nevolnost, deprese, suchá kůže, svalové bolesti, nespavost.
Cholín
Zablokované ledvinové průchody, žaludeční vředy.
Inositol
Ekzém, zácpa.
Niacin
Ztráta chuti k jídlu, špatné dýchání, zánět dásní a bolesti sliznice ústní dutiny, bolesti hlavy, závratě, poškození kůže, žaludku a trávicího ústrojí.
Vitamín C
Snadné odřeniny, krvácení dásní, krvácení z nosu, bolesti v kloubech, pomalé hojení ran.
Vitamín D
Měknutí lebky, zvětšení kloubů, křehké kosti, nohy do "o".
Vitamín E
Možná anémie u novorozeňat s předčasným porodem nebo u novorozeňat s nízkou hmotností.
Vitamín F
Křehké vlasy, lupy, suchá pleť, křehké nehty.
Vitamín K
Snížená krevní srážlivost - např. při poranění špatně se zastavuje krvácení
Vápník
Podrážděnost, křeče, bolesti kloubů, kažení zubů.
Jód
Pomalé učení, obezita, špatná paměť.
Železo
Bledost, únava.
Hořčík
Škubaní ve svalech, duševní dezorientace.
Fosfor
Pomalý růst, nezdravé zuby.
Draslík
Nervozita, nespavost, zácpa, únava, akné.
Bílkoviny
Únava, pomalý růst, nelesklé vlasy, lámavé nehty, nechuť k jídlu.
Sodík
Větry, úbytek na váze ( řídké díky tomu, že děti jedí hodně slaných jídel ).
Zinek
Bílé skvrnky na nehtech, špatná schopnost soustředění, únava, snadné podléhání infekcím.